Vistas de página en total

24 may 2011

TIS- Bloc 2 -Tema 4

Tècniques d’Investigació Social

Bloc 2 - TEMA 4: L’OBSERVACIÓ

IDEES BÀSIQUES

Quan l’investigador vol estudiar temes amb més profunditat, entendre més profundament el fenomen, ha de fer tècnica de recull qualitativa. Que són l’entrevista i l’observació.

Informació a: Pedret, Corbeta...

“Registres de patrons de conducta de persones, objectes i fenòmens d’una forma sistemàtica per obtenir informació sobre el fenòmen d’interès. (...) La informació es pot obtenir en el mateix moment en que es produeix o a través del registre de conductes esdvingudes en el passat” Malhotra (1993)

S’utilitzen conjuntament amb altres tècniques, per completar o pulir les possibles limitacions. Es fa sobretot amb l’entrevista.

La complicació d’aquest mètode és la forma en com es fa aquest registre.

Hi ha poca tradició en recerca amb aquesta tècnica degut a les limitacions que té.

AVANTATGES I DESAVANTATGES

Avantatges:

- Contribueix a establir una informació de contextualització bàsica per enquadrar una hipòtesis o aïllar variables.

- La recollida d’informació és de primera mà. És el propi investigador qui recull la informació, a diferència de l’enquesta que està supeditada a les habilitats de terceres persones.

- Mitjançant l’observació es pot accedir a grups que per qualsevol altra via resultarien molt difícils d’abordar.

- Acostuma a ser poc costosa. Exceptuant que es necessitin aparells sofisticats per observació més molecular, si es necessiten fer viatges, càmeres etc.

- L’estudi es desenvolupa en l’ambient natural de l’activitat sotmesa a l’anàlisi.

Desavantatges:

· Escassa validesa externa:

No és útil per extrapolar resultats pq’ el disseny mostral és limitat, la mostra no és representativa i per tant, no es pot extrapolar. No es pot fer servir si vols resultats de tipus generes i extrapolar les conclusions a població general. La mostra MAI és representativa en la tècnica de l’observació.

· Esbiaix de l’investigador

L’investigador observa però cal tenir en compte que té una percepció selectiva, També pot ignorar fet que vagin en contra de les seves hipòtesis i només registrar i tenir en compte fets que estiguin d’acord amb els seus pensaments. Per evitar l’esbiaix, cal més d’un observador per fenòmen. Això s’anomena validesa creuada. Altres autors creuen que per evitar l’esbiaix xal usar una altra tècnica.

Depenent dels processos de processament de la informació del propi investigador, que si ell no està suficientment format pot incloure informació molt subjectiva alhora d’interpretar o registrar un determinat fet. Per minimitzar-ho el que es fa és utilitzar dos o tres investigadors i els resultats han de ser iguals.

· Reactivitat dels observats.

Això passa quan el subjecte sap que està sent observat. Quan saben que estan sent observats es pot produir reactivitat, actuen de forma diferent a com ho farien si no estiguessin sent observats. Només es dona en eles moments inicials i no es tant rellevant com aparentment ho pot semblar.

TIPUS

L’eix vertical fa referència a si els participants saben o no que estan sent observats. I l’horitzontal si hi ha participació activa de l’observador.

· Observació oberta: L’observador només registra i els participants ho saben.

· Observació encoberta: El participant no sap que està sent observat. I no participa ni interacciona amb el participant.

· Participació oberta: L’investigador interactua amb els diversos participant (ex: observació de quin us fa una família de la televisió. Llavors ell està a casa de la família i els hi fa preguntes i mira com fan ús d’aquesta.)

· Participació encoberta: Els participants no saben que estan sent registrats i l’investigador el que fa és interactuar sense que els participants ho sàpiguen. (Ex: pseudocompra, una empresa vol saber com els seus empleats parlen i expliquen els productes i ofertes de l’entitat.) Moltes vegades pot lidiar les consideracions ètiques, pq’ en principi, han de donar el consentiment.

PROCEDIMENT

1. Elecció del lloc de la investigació.

Els comportaments i conducta ha de tenir lloc amb una certa freqüència. I que les condicions siguin les adients segons l’estudi i material que necessitem (Ex: càmeres, etc)

2. Obtenció de l’accés

Hi ha llocs on no cal demanar accés però hi ha d’altres que ho requereix.

Segons l’estudi hem de demanar permís al cap.

3. Selecció mostral

La Mostra MAI és representativa.

Quants comportaments observar i durant quant de temps. No hi ha una pauta clara, la resposta depenent dels objectius de recerca i de les variables a observar. De vegades, es pot complir amb una única observació. Gairebé sempre el mostreig és no probabilístic i estratègic.

4. La recollida de dades:

La majoria de vegades es pren amb llibreta i llapis, tot fent ús d’una plantilla per fer més còmoda la recollida de dades.

o Elaboració de diaris: Fer una descripció complerta de tots els esdeveniment que han tingut lloc en el moment de l’observació, incloent aspectes físics. (ex: si plou cal indicar-ho)

o Mediacions no interferents: En Observacions encobertes. Es suggereix combinar-la amb l’observació oberta.

o Anàlisi de documents: Que estiguin al lloc de l’observació. O si hi ha registres o estadístiques prèvies.

5. Anàlisis de dades.

Té dues vessants:

o Establiment de categories

o En funció de la metodologia i de la informació. Anàlisi de contingut.

No hay comentarios:

Publicar un comentario