Vistas de página en total

23 oct 2010

Redacció en Relacions Públiques - T2

TEMA 2: LA REDACCIÓ EN RELACIONS PÚBLIQUES

NORMES BÀSIQUES

1. En Relacions Públiques cal ser concís i clar.

2. Convèncer a l’emissor interposat Abans de convèncer algú hem de convèncer a aquells que es troben dins dels diferents canals comunicatius – Periodistes, líders d’opinió... –

3. Cal deixar que sigui el receptor qui descobreixi les excel·lències, qui interpreti allò que llegeix.

4. Els mèrits sempre han de ser dels altres, de l’organització per la qual es treballa.

5. És molt important conèixer els públics

6. Cal conèixer i adaptar-se als mitjans Per exemple: un document (invitació) enviat via e-mail és millor que s’obri directament com a imatge que no que estigui únicament adjuntat.

7. El redactor en Relacions Públiques no busca només divertir, però tampoc avorrir. Mitjançant la creativitat cal trobar noves maneres de dir les coses, sense oblidar però, la finalitat principal que són els efectes que busquem un cop llegit el missatge.

LA IMPORTÀNCIA DE LES RELACIONS PÚBLIQUES

En Relacions Públiques ha d’haver abans de tot una molt bona planificació (establir el tipus de campanya, els objectius...) i una estratègia preparada. D’aquesta manera, encara que el text no estigui del tot ben redactat s’assegura l’assoliment de la majoria d’objectius.

HABILITATS NECESSÀRIES PER SER UN BON REDACTOR EN RELACIONS PÚBLIQUES:

1. Dominar la llengua i tindré facilitat per escriure

2. Correcció normativa: Si es vol transmetre credibilitat cal escriure bé.

3. Coneixement i aplicació dels principis de persuasió: Cal saber la manera de convèncer sense que es noti que es vol convèncer.

4. Cal tenir coneixements tècnics de Relacions Públiques i les seves característiques.

5. Cal tenir coneixements tècnics sobre els diferents textos, documents i estils de les Relacions Públiques.

DIFERÈNCIES ENTRE EL REDACTAT EN RELACIONS PÚBLIQUES I ALTRES TIPUS DE REDACTATS

A) REDACCIÓ PERIODÍSTICA vs. REDACCIÓ EN RELACIONS PÚBLIQUES

  1. En redacció periodística només s’escriu allò que es publicarà en mitjans, premsa, etc... Un Relacions Públiques fa, també, altres tipus de redactats (com invitacions, memòries, actes...) els quals no són estrictament pels mitjans de comunicació.
  2. Els Relacions Públiques no només es relacionen amb els mitjans També hi ha, per exemple, comunicació interna És molt més que no pas comunicar-se amb aquests.
  3. Els periodistes escriuen tot fent redaccions objectives i imparcials. Escriuen amb la intenció d’informar. El Relacions Públiques hi fa amb la intenció de persuadir, tot semblant que està informant: persuadint encobertament.
  4. Un periodista escriu normalment per un únic mitjà, i per tant per un tipus de públic que coneix i que es molt concret no és el mateix un lector de l’Avui, que de La Vanguardia, que de l’ABC. En canvi, un Relacions Públiques es comunica amb públics molt diversos a l’hora. És molt més complicat.

B) ESCRIPTURA LITERARIA vs. REDACCIÓ EN RELACIONS PÚBLIQUES

  1. La finalitat de l’escriptura literària és captar l’atenció sobre el propi text i la qualitat d’aquest. En canvi, els Relacions Públiques tenim una intencionalitat persuasiva, ho fem perquè volem convèncer i no perquè vulguem fer lluir el nostre estil literari.
  2. Els textos en Relacions Públiques tenen una duració més curta. Si és bona, l’obra literària, pot durar eternament.

C) REDACCIÓ PUBLICITÀRIA vs. REDACCIÓ EN RELACIONS PÚBLIQUES

  1. L’extensió: En redacció publicitària sempre és més curta perquè els espais publicitaris són més curts i han d’impactar en menys temps.
  2. La publicitat es dirigeix a un target molt concret. En canvi, els Relacions Públiques es dirigeixen a públics molt diversos. I tot i que de vegades pot semblar que la publicitat vagi per tothom sempre té un públic molt concret i definit.
  3. Econòmicament la publicitat és molt cara, es compra un espai i allà el publicitari controla tot el contingut. En Relacions Públiques, és gratuït però sempre hi ha el risc que el missatge pugui ser modificat.
  4. Una similitud és que ant en publicitat com en Relacions Públiques es fa ús de la creativitat com a eina principal.

L’ADEQUACIÓ ALS PÚBLICS I ALS MITJANS

Els Relacions Públiques han de ser una mica “psicòlegs”. Cal conèixer els públics, adequar-s’hi i adaptar-s’hi.

Cal tenir molt clar els mitjà pel qual s’escriu. És totalment diferent redactar una invitació que un discurs.

PLANIFICACIÓ DEL MISSATGE EN RELACIONS PÚBLIQUES

Els textos en Relacions Públiques són com la punta d’un iceberg, el qual no s’aguanta sense una bona base.

  1. Determinació del tema: Cal tenir molt clar l’objectiu o objectius, el perquè volem escriure, què volem transmetre, quins efectes volem tenir, etc.
  2. Recerca d’informació: És clau a l’hora de planificar el missatge. Com més sapiguem millor.
  3. Establir uns objectius: s’han d’establir uns objectius concrets i mesurables en la comunicació.
  4. Anàlisi de l’audiència: Cal fer un anàlisi. Com més sapiguem, millor.
  5. Definir l’estratègia del missatge: Què es farà per assolir el missatge?
  6. Selecció estratègica dels mitjans: Tenir molt clar a través de quins mitjans ens volem comunicar per tal de tenir el major efecte possible.

CONCLUSSIÓ

Tots els missatges:

- Han de ser objectius

- Han de tenir una bona estructura

- Han de tenir un bon format (imatge gràfica)

- Cal tenir un bon estil de redacció.