Vistas de página en total

1 jun 2010

TEMA 8 SOCIOLOGIA

TEMA 8 EL MÓN DE LA GLOBALITZACIÓ (II): GEOPOLÍTICAPolítica Global/internacional

ORÍGENS DE L’ESTAT-NACIÓ

· Formació i evolució de l’Estats modern (Estat-nació) L’Estat ha anat canviant al llarg de la història. Abans del s.XIV, hi havia petits territoris. Viles, que depenien d’un sr. Feudal i feia el que volia al seu territori.

o Gènesi amb l’Absolutisme Monàrquic à s.XIV-s.XVIII

Aparició de monarques absoluts. Reis que unifiquen els seus regnes traient el poder als sr. Feudals.

o Continuïtat amb les Revolucions Liberals à s.XVIII-s.XIX

Una de les úniques coses que es mantenen de les monarquies és el manteniment dels estats.

o Eixamplament amb l’Estat del Benestar à s.XX

Estat-Nació passar a ser un Estat de Benestar.

o Crisi amb la Globalització à s.XXI

Crisi de la idea d’Estat.

· Uniformització de l’Estat (s.XIV-s.XVIII)

o Unificació política i administrativa à centralisme

En l’Estat modern hi ha uniformització. Només hi ha un centre de poder que serà el rei, i tot es decideix des del centre de poder

o Unificació econòmica à mercats nacionals, duanes

Qualsevol producte de fora de l’Estat passa per duanes i aranzels. Per tal d’enriquir el propi país – mercat estatal.

o Unificació militar à exèrcits permanents

Ja no hi ha un sr. Feudal que recapta uns quants “hombrecillos apestosos” quan vol fer una guerra. Ara, hi ha un exèrcit més gran i més unificat i preparat. Napoleó va ser qui va crear el servei militar.

o Unificació jurídica à uniformitat en les grans lleis

o Unificació cultural à lingüística, amb resistències i fallides

Es va intentar però no es va aconseguir. A Espanya, concretament, va ser un gran fracàs. Si hagués funcionat, s’haguessin creat grans nacions.

· Creixement de l’Estat (s.XIX-s.XX)

o Creixement de la burocràcia administrativaCrear carreteres, carrers...

o L’Estat com a proveïdor de béns, serveis i prestacions socials

L’Estat garanteix i és proveïdor de béns i serveis i prestacions socials universitats públiques, hospitals, policía…

CRISI DE L’ESTAT-NACIÓ

“L’Estat s’ha fet massa gran per a les coses petites i massa petit per a les coses grans” (Daniel Bell)

Veure el següent punt…

REDIMENSIÓ DE LA POLÍTICA

· Crisi de l’Estat-Nació

o Crisi fiscal à Crisi de l’Estat del Benestar

o Crisi d’operativitat à Problemes globals

“Estat massa petit per les coses grans” -> Els problemes s’han fet globals, Estat no pot lluitar contra les màfies i crims internacionals, el canvi climàtic, les multinacionals... l’Estat és massa feble per lluitar contra problemes globals.

o Crisi de legitimació à Descentralització

Massa gran per les coses petites. Els territoris de dins de l’Estat demanen més autonomia o, fins i tot, la independència. Cada regió demana poder decidir ell, descentralització (L’Estat-Nació es va fer amb una idea centralista, i ara se li demana descentralització)

· Adaptació estatal al nou marc

Es creen xarxes internacionals .-> Organismes globals. La única forma de lluita contra els crims (interpol) i altres factors (OMS) de caire intenacional.

o Regionalització à Cessió de competències (UE, TLC, ASEAN, Mercosur...)

Grans regions del planeta. Són països que s’integren en una petita entitat supraestatal política global per problemes globalsi transfereixen competències. Perden sobirania a favor d’aquesta entitat.

És més fort i pots lluitar més, però l’Estat perd independència.

o Xarxes interestatals à Organismes globals (Interpol, OMS, Cascos Blaus...)

o Descentralització à Cessió de competències (Autonomies, Federalisme...)

L’Estat dóna competències a entitats més petites ex: generalitat de Catalunya I s’enforteixen les administracions intraestatals i es creen entitats supraestatals.

L’Estat-Nació, per tant, s’ocupa de les qüestions que hi ha entremig de les entitat supraestatals i les intraestatals.

BUIT DE PODER GLOBAL

· Dèficit de governança global

o Ineficiència de l’ONU com a ens de govern mundial

Tot i intentar muntar estructures de caire internacional per donar resposta als problemes globals, no han tingut prou èxit. La ONU no té clars els criteris de representabilitat d’un govern mundial.

La ONU, és molt feble davant dels països poderosos (tant militar com econòmicament), per tant, és com si no existís.

o Criteris de representativitat de difícil acord

· Emergència de contrapoders estatals

o Multinacionals i deslocalitzacions

o ONG i opinió pública global à Boicots de consum

o Xarxes del crim organitzat

· Inexistència d’un sistema de sancions

o Proliferació dels abusos contra els DDHH (estats, empreses, etc.)

o Incapacitat de sancionar globalment à problemes de legitimació

· Alguns intents incipients

o Organismes humanitaris (Creu Roja, UNICEF, UNESCO...)

o Intervenció: Cascos blaus i Tribunal Penal Internacional (TPI)

o La crida a la Responsabilitat Social Corporativa (RSC)

Als organismes humanitaris els ha de deixar intervenir l’Estat. Davant del buit de poder, hi ha una crida a les empreses pq tinguin un bon departament de RSC.

NOUS CONFLICTES GLOBALS

· Disseminació de l’arsenal soviètic à tràfic d’armes indiscriminat

· Nou impuls a l’armament nuclear à països “perifèrics”
(Iran, Corea del Nord, Índia, Pakistan...)

· Augment dels nacionalismes i localismes à multiplicació d’estats i conflictes ètnics
(ex-Iugoslàvia, Txetxènia, Tibet, Kurdistan...)

· Augment del fonamentalisme islàmic

· Aparició de grups armats globals (Al-Qaida, ELF, ALF...)

INTERPRETACIONS

· Fukuyama à El final de la Història

· Huntington à Xoc de civilitzacions

· Altres autors (Barber, Morin, Nair, Elías...)

  • Colonització cultural occidental
  • Reacció identitària
  • McWorld versus Jihad (Barber)
    • Hiperconsum versus tradicionalisme
  • Interpretació política occidental
  • Europa à Negociació i pacte, multilateralisme
  • EUA (Bush jr.) à Militarisme i invasió, unilateralisme
  • EUA (Obama) à Retorn al multilateralisme