Vistas de página en total

20 oct 2010

Redacción Periodística- Introducción

INTRODUCCIÓN-Cuaderno básico de redacción

IDEAS BÁSICAS

¿Qué es redactar?

“Poner por escrito algo sucedido, acordado o pensado con anterioridad” (dRAE)

Preguntas básicas:

¿Qué voy a contar?

¿A quién se lo voy a contar?

PROCESO DE ESCRIBIR

3 operaciones:

1. PLANIFICAR

¿A quién quiero escribir?

¿Sobre qué quiero escribir?

¿Por qué quiero escribir?

¿Cómo quiero escribir?

+ Cuatro técnicas para recoger ideas:

- Lluvia de ideas

- La documentación

- Las 6w (What, where, when, who, why, whom)

- Tomar apuntes.

2. REDACTAR

· Se deben tener en cuenta las herramientas para la estructura del texto:

o Párrafo

o Los conectores

o Puntuación

· Cuidar el estilo mediante:

o Palabras adecuadas

o Claridad

o Precisión, etc.

· Es importante cuidar el lenguaje

· Es la parte del proceso que tiene más peso, pero no por eso es la parte más importante.

3. REVISAR

Examinar los contenidos y también la revisión gramatical.

EL ESTILO

Toda persona tiene su estilo propio. Clasificación:

Correctos: Sin demasiadas pretensiones.

Incorrectos: Estilo descuidado. Contiene errores gramaticales o de sintaxis, empleo de fórmulas y giros que no convienen.

Literario: El estilo correcto permite hacer uso del estilo literario.

No literario

Redacció en Relacions Públiques - T1

TEMA 1: LA REDACCIÓ

IDEES BÀSIQUES

Per escriure necessitem: Les idees i saber redactar.

FASES

A l’hora de redactar cal tenir en compte tres fases:

FASE 1- PREPARACIÓ O PLANIFICACIÓ

Cal tenir les idees, saber allò què vull aconseguir i uns objectius clars. Per tant, dins d’aquesta fase hi ha un seguit de subfases que cal controlar:

1.1 ESTABLIR UNS OBJECTIUS

Per què s’escriu?

Què es vol aconseguir? – Saber si es vol informar, persuadir o posicionar una imatge o idea.

1.2 DOCUMENTAR-SE

A on caldrà dirigir-se per buscar informació respecte el tema del què vull parlar?

Procurar se innovador. Sense rebutjar idees.

1.3 RECERCA D’IDEES

1.3.1 Mapa Conceptual

El primer que cal fer és una llista d’idees però és interessant fer-ho en forma de mapa conceptual.

El mapa conceptual és la representació gràfica d’una sèrie d’idees o concepte relacionats.
Com s’elabora?:

Cal posar al centre del paper la idea principal i, arrel d’allà, fer un seguit de subidees, establir relacions entre aquestes i les altres idees.

Per què ens serveix?:

Serveix per seleccionar, relacionar, jerarquitzar o ordenar les idees i la informació.

1.3.2 Matriu associativa

Si falten les idees podem recórrer a una matriu associativa. És l’establiment d’associacions entre la idea principal i una sèrie d’estratègies per que sorgeixin noves idees.

Diferents estratègies:

Per definició

Es tracta de pensar si definir algun concepte explícit o implícit en el tema/tesis por ajudar a l’exposició/persuasió.

Per analogia/diferències

Buscar comparacions directes o inverses que resulten convincents.

Per causa-conseqüència

Explorar les causes i les conseqüències en busca d’arguments per la nostra exposició.

Precedència/Successió

Pensar en què ha passat abans i que pot passar probablement en el futur. Serveix tant com a argument com, com a contraargument.

Generalització/

exemplificació

Apliquem la idea a una categoria superior, concretant-la.

Tipologies

Quines classificacions podem construir arrel del tema o tesis.

Experiències personals

Casos personals concrets que serveixen com a exemple.

Per Arguments d’autoritat

Testimonis d’experts reconeguts i creïbles que avalin el nostre plantejament.

1.3.3 Organitzar les idees

Confeccionar una llista d’idees i donar-li un ordre. Cada idea, un paràgraf.

FASE 2- TEXTUALITZACIÓ O REDACCIÓ

Es tracta de materialitzar les idees.

1. ELS PARÀGRAFS

És molt important escriure paràgrafs i separar-los amb punt i a part. Aquests, no han de ser molt llargs. I cada paràgraf ha de contenir una idea.

El paràgraf més important és el primer, el que hauria de contenir la idea principal i quins temes es tocaran als següents paràgrafs i el seu contingut.

L’últim paràgraf és la conclusió, i ha d’aconseguir deixar el públic convençut.

Tot i això, els primers paràgrafs poden començar amb anècdotes o amb cites o tot fent preguntes provocatives. La qüestió és aconseguir cridar l’atenció perquè aquells que s’han interessat per el text continuïn llegint.

2. LA PUNTUACIÓ

Hi ha moltes normes de puntuació. I tot i que cadascú té els seus marges és important complir-los, ja que, ens ajuden a interpretar bé el text.

3. SELECCIÓ LÈXICA

Buscar les paraules adequades pel públic al qual ens dirigim. És important evitar la repetició de paraules.

Cal ser directes i anar al gra.

D’altra banda, cal evitar paraules comodí, per exemple, enlloc de “fer un llibre” escriure “redactar un llibre”. Cal evitar paraules acabades en –ment.

També és important fer un bon ús dels connectors, això ajuda a donar un odre i una coherència a allò que escrivim.

*Connector: Paraula o expressió que relacionen el text i li donen una coherència i unificació.

FASE 3- REVISIÓ

Se li dona molt poca importància i és molt important. Gràcies a la revisió:

- S’eviten equivocacions

- Veus si es compleixen correctament els objectius.

- Comprovar si s’entén allò que volem dir.

- Comprovar si és prou fluid i senzill.

- Comprovar si és llegible pel que respecta al llenguatge i presència de frases curtes.

Redacció Publicitaria - T1

TEMA 1

IDEES BÀSIQUES

Tres empreses principals de creatius són:

DDB, SCPF i REMO.

“Qualsevol pot tenir una idea, això és quelcom senzill. Però tenir una idea innovadora, amb l’estratègia exacta, en el moment oportú, amb el propòsit just, del mode correcte i coneixent en profunditat a les persones, això, realment, no resulta tant senzill”

Bob Levenson, DDB

EL REDACTOR PUBLICITARI

“Els millors copywritters que conec llegeixen tot allò llegible, inclús les etiquetes del Ketchup”

Sherla Dorton

“El bon redactor publicitari és com una esponja, que capta tot allò que es creua pel seu camí i ho converteix en informació que es retorna a l’audiència en forma de missatge”

Robert Bly, The copywritters handbook.

PERFIL DEL REDACTOR PUBLICITARI:


1. Curiositat

2. Imaginació

3. Empatia: Posar-se a la pell del target

4. Entusiasme: actitud positiva

5. Flexibilitat

6. Visualització

7. Ser diferent: veure on els altres no veuen.

8. Domini del llenguatge: estils i sintaxi

9. Combinar elements (actuals i passats)

10. Resoldre ràpid i bé.

11. Tenir “instint assassí” i poètic quan sigui necessari.

12. Pensar que no tot està inventat

13. Creure en l’equip

14. Tenir una gran capacitat per el treball

15. Estar en continu reciclatge

16. No ser egocèntric

17. Prendre’s cada campanya com si fos l’última oportunitat

18. Capacitat d’anàlisi i síntesi.

EL TRABAJO DEL REDACTOR PUBLICITARIO NO ES NADA FÁCIL PORQUE:

- No tiene audiencia voluntaria

- Tiene limitaciones de espacio y tiempo

- Debe comunicarse con públicos muy diversos

- Se le exige resultados

“Has escrito el texto quince veces, te sientas y te dices a ti mismo: es bueno. Felicidades. Ahora tíralo y comienza otra vez. Ya te he advertido que escribir publicidad es muy duro”

Adrian Holmes / Lowe Hoard-Spink

ETAPAS DE REDACCIÓN PUBLICITARIA:

Primera:

1. Saber todo sobre el receptor de nuestro mensaje

2. Revisar nuestra comunicación publicitaria pasada y la que está haciendo la competencia.

3. Averiguar si tenemos un beneficio único (USP)

Segunda:

1. Decidir el contenido del texto.

2. Decidir su tono

Tercera:

1. Empezar a escribir

2. Una vez escrito todo el copy, y revisarlo

3. Reescribirlo hasta que sea corto y claramente comprensible.