TEMA 1: LA REDACCIÓ
IDEES BÀSIQUES
Per escriure necessitem: Les idees i saber redactar.
FASES
A l’hora de redactar cal tenir en compte tres fases:
FASE 1- PREPARACIÓ O PLANIFICACIÓ
Cal tenir les idees, saber allò què vull aconseguir i uns objectius clars. Per tant, dins d’aquesta fase hi ha un seguit de subfases que cal controlar:
1.1 ESTABLIR UNS OBJECTIUS
Per què s’escriu?
Què es vol aconseguir? – Saber si es vol informar, persuadir o posicionar una imatge o idea.
1.2 DOCUMENTAR-SE
A on caldrà dirigir-se per buscar informació respecte el tema del què vull parlar?
Procurar se innovador. Sense rebutjar idees.
1.3 RECERCA D’IDEES
1.3.1 Mapa Conceptual
El primer que cal fer és una llista d’idees però és interessant fer-ho en forma de mapa conceptual.
El mapa conceptual és la representació gràfica d’una sèrie d’idees o concepte relacionats.
Com s’elabora?:
Cal posar al centre del paper la idea principal i, arrel d’allà, fer un seguit de subidees, establir relacions entre aquestes i les altres idees.
Per què ens serveix?:
Serveix per seleccionar, relacionar, jerarquitzar o ordenar les idees i la informació.
1.3.2 Matriu associativa
Si falten les idees podem recórrer a una matriu associativa. És l’establiment d’associacions entre la idea principal i una sèrie d’estratègies per que sorgeixin noves idees.
Diferents estratègies:
Per definició | Es tracta de pensar si definir algun concepte explícit o implícit en el tema/tesis por ajudar a l’exposició/persuasió. |
Per analogia/diferències | Buscar comparacions directes o inverses que resulten convincents. |
Per causa-conseqüència | Explorar les causes i les conseqüències en busca d’arguments per la nostra exposició. |
Precedència/Successió | Pensar en què ha passat abans i que pot passar probablement en el futur. Serveix tant com a argument com, com a contraargument. |
Generalització/ exemplificació | Apliquem la idea a una categoria superior, concretant-la. |
Tipologies | Quines classificacions podem construir arrel del tema o tesis. |
Experiències personals | Casos personals concrets que serveixen com a exemple. |
Per Arguments d’autoritat | Testimonis d’experts reconeguts i creïbles que avalin el nostre plantejament. |
1.3.3 Organitzar les idees
Confeccionar una llista d’idees i donar-li un ordre. Cada idea, un paràgraf.
FASE 2- TEXTUALITZACIÓ O REDACCIÓ
Es tracta de materialitzar les idees.
1. ELS PARÀGRAFS
És molt important escriure paràgrafs i separar-los amb punt i a part. Aquests, no han de ser molt llargs. I cada paràgraf ha de contenir una idea.
El paràgraf més important és el primer, el que hauria de contenir la idea principal i quins temes es tocaran als següents paràgrafs i el seu contingut.
L’últim paràgraf és la conclusió, i ha d’aconseguir deixar el públic convençut.
Tot i això, els primers paràgrafs poden començar amb anècdotes o amb cites o tot fent preguntes provocatives. La qüestió és aconseguir cridar l’atenció perquè aquells que s’han interessat per el text continuïn llegint.
2. LA PUNTUACIÓ
Hi ha moltes normes de puntuació. I tot i que cadascú té els seus marges és important complir-los, ja que, ens ajuden a interpretar bé el text.
3. SELECCIÓ LÈXICA
Buscar les paraules adequades pel públic al qual ens dirigim. És important evitar la repetició de paraules.
Cal ser directes i anar al gra.
D’altra banda, cal evitar paraules comodí, per exemple, enlloc de “fer un llibre” escriure “redactar un llibre”. Cal evitar paraules acabades en –ment.
També és important fer un bon ús dels connectors, això ajuda a donar un odre i una coherència a allò que escrivim.
*Connector: Paraula o expressió que relacionen el text i li donen una coherència i unificació.
FASE 3- REVISIÓ
Se li dona molt poca importància i és molt important. Gràcies a la revisió:
- S’eviten equivocacions
- Veus si es compleixen correctament els objectius.
- Comprovar si s’entén allò que volem dir.
- Comprovar si és prou fluid i senzill.
- Comprovar si és llegible pel que respecta al llenguatge i presència de frases curtes.