Vistas de página en total

19 ene 2012

Tècniques RP - Tema 9:Tècniques de RP a la xarxa

TÈCNIQUES EN RELACIONS PÚBLIQUES

TEMA 9 - Tècniques de RP a la xarxa

MARC CONCEPTUAL

CARACTERÍSTIQUES:

S'han d'actualitzar més d'una vegada al dia. Han de ser consultables en qualsevol lloc i moment i han de ser interactives:

- updted content

- anytime

- anywhere

- implies interaction

3 TIPOLOGIES BÀSIQUES DE LES RP A LA XARXA:

· El portal de l'empleat: eina de gestió integral de comunicació interna i recursos humans.

Agenda informativa interna, valors de l'empresa, gestió documental, comunicació interpersonal, treball en grup, interacció empresa-empleat, notícies

Objectius propis de l’eina, es milloren els objectius de temps, s'aconsegueix que les persones desenvolupin millor les seves competències professionals i el pla de carrera. És una eina de formació constant (e-learning).

Recruiting intern (selecció de personal.

El que val i el que no), satisfacció, equilibri vida/treball

EL PORTAL DE L’EMPLEAT

CARACTERÍSTIQUES

Mercer és una de les millors empreses en aquesta àrea. El portal de l'empleat és una eina de gestió integral de comunicació interna i RH. És una agenda informativa interna que recull els valors de l'empresa, gestiona documents, permet la comunicació interpersonal, facilita el treball en grup, permet una interacció empresa-empleat i adjunta notícies.

El portal de l'empleat ha substituït la intranet, que és antiga i és només per consultar informació, en canvi, el portal de l'empleat és interactiu.

Amb el portal de l'empleat es compleixen objectius de comunicació interna.

ESTRUCTURA:

agenda informativa interna

valors de l'empresa

gestió de documents

comunicació interpersonal

treball en grup

interacció empresa-empleat

notícies

OBJECTIUS QUE ES COMPLEIXEN DE RH:

Objectius de lloc de treball

Gestió del temps

Gestió per competencia

Pla de carrera

Formació (e-learning)

Recruting intern (selecció de personal)

Satisfacció

Equilibri vida/treball

EVOLUCIÓ DE RP EN COMUNICACIÓ INTERNA:

Intranet informativa-intranet interactiva-intranet de treball en grup-portal de l'empleat

Hem passat de la gestió de continguts a la gestió del coneixement

CONTINGUTS

Personalització per perfil:

informació segons l'àmbit de participació.

Pantalla segons necessitats.

Eines de RRHH

Co-responsabilitat: Tothom és responsable del que hi ha al portal

Implicació en els continguts i processos.

Resposta a aportacions

Afavorir compartir coneixements.

Realimentació:

Capacitat d'aportar continguts. Adaptar els continguts a cada perfil. Si hi ha continguts d'interès compartits es poden organitzar grups.

Persona:

§ Equilibri vida-treball

§ status

§ coneixement

Grups:

§ Coordinació local, estatal, internacional, etc.

Organització:

§ Presa de decisions RH i negoci. El que fem és que l'organització prengui millors decisions, es busca consens que estalvia errors en el projecte empresarial.

PARTS DEL PORTAL DE L’EMPLEAT

Gestió integral:

àrea de coneixement empresa-negoci

informació corporativa

Gestió integral de RH:

nòmines

equipaments

pretencions socials

plans de carrera

gestió de competència

vacances

organigrama

Gestió de coneixement:

e-learning

gestió d'arxius

forums de debat

gestió d'equips

de I+D

Informació corporativa:

informació genèrica

missió

valors

notícies

comuniats interns

actualitat corporativa

agenda

clipping

apartat d'història

Empresa-negoci:

eines de producció

gestió de projectes compartits

gestor de dades internes (clients, localització, etc.)

aplicacions informàtiques corporatives

CONCLUSIÓ

El portal de l'empleat inicialment és una eina que s'integra dins de la intranet i funciona independentment del web corporatiu.

No segueix la línia corporativa (pot tenir els mateixos colors però ha d'estar molt diferenciat perquè la gent sàpiga on està escrivint). Ha de permetre que hi hagi una part imprimible.

Pot tenir un caràcter exclusivament informatiu o, també promoure la interacció amb els usuaris.

Permet incloure noticies o inclús realitzar una gestió on-line dels temes específics.

1. El web corporatiu funcions i aplicacions bàsiques:

2. Informació de la entitat disposada a la xarxa amb la intenció d'influenciar públics extens (client, mdc, públics de mercat, institucions i entitats socials i culturals). Sovint hi ha una part pels accioniste, però molts tenen la seva pròpia pàgina web.

L’EXPERIÈNCIA VIRTUAL I LA VIRALITAT

WEB CORPORATIVA vs. WEB DE PRODUCTE

3 conceptes elementals del commercial website:

Tot el que és comercial implica...

1. Eines participatives: xats, fòrums, i blogs. Eines doncs, de Community Manager. Un perfil 2.0 que divulgui la participació.

2. Coherència amb la informació corporativa: Un web comercial sol, no és un web. Sempre està dins del web corporatiu. I el que fa és reforçar la promesa corporativa.

3. Client club: Sinèrgies amb els públics. Organitzen i munten estructures organitzatives sòlides Associacions d’amics, agrupacions de persones que donen suport a l’organització.

Si una web té un apartat de Notícies, parla de l’empresa, i per tant és un web corporatiu.

Si les notícies són de Producte, es tractarà d’un web comercial. Una empresa que la seva activitat es basa en el producte “sempre” parlarà primer del producte i després d’allò corporatiu.

Una empresa de serveis, parla: 1r de la part corporativa i desprès de la part de producte.

Tota pàgina web corporativa té:

· Missió, visió i valors.

· RSC i RRHH. Això és molt important, ja que, implica la necessitat d’argumentació per convèncer. http://www.thecoca-colacompany.com/ http://www.institutodelafelicidad.com/ > És una web corporativa, on hi ha tots els argumentaris sobre el concepte corporatiu de la Felicitat.

En Relacions Públiques busquem els interessos compartits. Busquem notorietat, impacte i complicitat. I no fer ús de les xarxes socials per aconseguir més gent, sinó per reforçar.

IMP El llenguatge:

Cal utilitzar diferents llenguatges segons el contingut del nostre web:

- Llenguatge persuasiu: Web de producte

- Llenguatge descriptiu: Web corporativa.

En Relacions Públiques es pot fer un missatge de RP que sigui persuasiu. Però es fa barrejant tècniques com per exemple, fer ús de la 1a persona o atribuint característiques del llenguatge persuasiu, ja que no és un llenguatge propi de les RP. La web comercial sempre està en el límit.

Les RP comercials, estan enfocades al client. I la relació es fa a partir del concepte que es té del producte. No a partir del producte com a tal.

Pregunta d’examen: On comencen i on acaben les RP?

Si ens posa la web dels supers, cal saber-ho raonar.

  1. El que crees és una tangibilització d’un producte amb experiències. Converteix la programació en un món on cadascú diu la seva.
  2. Hi ha informació i noticies. Han d’haver moltes sobre quines coses es fan.
  3. Que sigui interactiu: xats, postals, blogs...

També hi ha programes, jocs i seriès que no són tant de RP, ja que és el producte del Club Super 3, i no l’eina de RP. La part corporativa seria la filosofia i altres.

LA VIRALITAT

3 principis bàsics de la viralitat:

Les condicions són sumatòries i cal que hi siguin totes.

  1. La viralitat no és si no genera opinió

Moltes vegades és provocada. Ens val sempre que estigui lligat a les experiències.

És a dir, al youtube, quan hi ha un vídeo dels supers pot ser que sigui del propi Super 3, i hi ha altres que són gravacions personals.

  1. Personalització del tracte

Quan és un producte i no és una experiència, no hi ha viralitat. La viralitat a RP és quan l’opinió passa d’un a un altre, boca-boca.

La campanya de Youtube de tip-es, no és viralitat en RP pq’ no crea opinió malgrat que hi ha una experiència. Sí que hi ha RP en cas que hi hagi Facebook, Twitter...

  1. Experiencial a partir de testimonis

Que la gent és consideri un testimoni d’allò que està passant. Es poden manipular i adaptar els arguments per tal que l’experiència sigui més persuasiva (reportatges). És un límit que en RP ens podem permetre.

TRP- Bloc - T10: Tècniques audiovisuals

TÈCNIQUES EN RELACIONS PÚBLIQUES

B2: T10: Tècniques audiovisuals

4 Principis bàsics que cal tenir en compte:

1. Component emocional: Ens cal treballar molt més el component emocional en RP. És una de la coses que tenim perdudes. Els vídeos, en l’àmbit emocional ens poden ajudar. I la relació personal amb els nostres públics millora.

2. Funció pedagògica: Tenen un component pedagògic. Tenen una forma més simbòlica i educativa de transmetre i comprendre les imatges.

3. Connexió amb els públics clau (auto sel·lecció): no hi ha cap eina discriminadora de públic com un audiovisual, com un vídeo, si no li interessen el tanques. I cada públic va a buscar el seu. Fem un vídeo per cada segment que ens interessa.

4. Eina de diàleg: Els creadors de vídeos són els que se senten provocats per un missatge. Eina de diàleg que transmet, argumenta, etc. Un emet i l’altre respon. Eina de diàleg d’interconnexió.

Per tant, el vídeo és una eina bàsica de Relacions Públiques.

RETRANSMISSIÓ DE GRANS ESDEVENIMENTS

Buscar testimonis que expliquin la marca, i aquesta ja transmet els valors de la marca. No tant com fer RP on sigui la pròpia empresa o els mitjans qui parlin dels valors, sense que aquests hagin viscut l’experiència.

Treballem amb la retransmissió d’esdeveniments:

· Potenciar els líders d’opinió: la pròpia empresa decideix quins vols que siguin els líders. Apple: Steve Jobs, el director de l’empresa. Mentre que Red Bull vol algú que hagi viscut l’experiència.

· Crear una experiència de marca. Veure experiències i així donar veu

· Utilitzar el “testimonial” com a tècnica. Buscar gent satisfeta amb l’empresa i penjar-ho a la web.

· Fer un tast de realitat en tant que eina “demostrativa”. Mostrar la promesa publicitària (Red Bull, fa que hi hagi un paracaigudista que sigui el que ha estat més estona volant)

· Crear i donar arguments corporatius/organitzatius: Filmar allò que passa. Ningú canvia la seva actuació pq’ hi hagi una càmera al davant. El límit és que els RP són observadors i els Publicitaris creen. Transmetre filosofia extrema.

PRODUCCIONS CORPORATIVES

· Pedagogia de l’Entitat

· Subratllar els elements que millor defineixen l’organització: Saber coses importants, tangibles, demostratius, i petits continguts de llenguatge de RP com el nº d’empleats, d’oficines... per tant hi ha vídeos, que permeten donar aquesta informació més argumentativa pròpia de les RP.

· Combina la realitat amb la ficció (RP i Pbli): Imatges de realitat combinades amb imatges plàstiques. És propi dels vídeos corporatius, els quals sempre tenen combinació de llenguatge de les relacions Públiques (realitat) amb els publicitari (creat).

APLICACIONS EN XARXA

Com tots aquests components audiovisuals ajuden a les Rp.

· Disseny i experiència virtual Crear experiència virtual, tu pots fer visites virtuals a l’empresa. I quan arribes a l’oficina de la director/a general et saluda. Crear experiència virtual amb talls de realitat. El disseny s’aplica a la xarxa.

· Convergència de tècniques: Convergència del món de l’audiovisual amb el món dels videojocs, els formats flash... Tècniques que ens porta a la confluència de noves plataformes.

· Convergència de llenguatge

Evitar parlar d’un mateix. Barrejar el parlar d’un mateix però combinat amb testimonial. Combinar el llenguatge de màrqueting, el de publicitat i el de Relacions Públiques i combinar-los.

INNOVACIONS I SUPORT A TÈCNIQUES ESPECÍFIQUES

4 elements clau:

· Vídeos interactius: Un vídeo ben fet permet diferents finals i desenvolupaments. Deixar que sigui l’usuari que busqui ell el que necessita. Fer vídeos amb imatges i disseny flash.

· Confluència amb les xarxes socials: Qualsevol cosa que fem hem de deixar que la societat opini. I per tant, comunicar-ho a les xarxes socials. Ja no hi ha pàgines a internet que no tinguin aquest camí. És un inconvenient pq’ tothom pot opinar i dir coses negatives.

· Suport als esdeveniments: El vídeo forma part dels esdeveniments. Un esdeveniment no te sentit si no hi ha retransmissió. Fer vídeos i formes il·lustratives que expliquen millor allò què fem. I sempre intentant ser innovadors.

· Eina de recursos humans per la formació bàsica a les empreses. RRHH tenir vides pels públics interns. I també intentar fer un per cada públic. I aquí conflueixen tots els estils, però els llenguatge ha de ser creïble.

CONCLUSIONS FINALS

· Suport audiovisual en auge, cosa que suposa un increment de component emocional de les relacions públiques.

· Post-edició, mantenint el concepte d’observador omniscient: La càmera es mou al voltant dels fets (RP), com utilitzem la càmera per captar els elements.

· Integrar el disseny i la virtualitat als formats audiovisuals, seguint e principi de “convergència tècnica”: Fer vídeos cada valor o element de l’empresa. I a més a més han de ser interactius. Permet una visita per l’empresa. Humanitza molt un text.