Vistas de página en total

24 may 2011

TIS- Bloc 1 -Tema 3

Tècniques d’Investigació Social

BLOC 1 - TEMA 3: DEFINICIÓ DEL PROBLEMA DE RECERCA

IDEES BÀSIQUES

Quan ens plantegem fer una recerca, el primer pas és escollir un tema. I dins de tema cal especificar un aspecte interessant d’investigar. Aquest pas és molt important i no sempre és tant fàcil com sembla.

El problema ha de complir unes condicions.

CONDICIONS DEL PROBLEMA

1. Que estigui emmarcat dins dels límits de la disciplina en la que es projecta la investigació.

Si faig un tema de publicitat haig d’evitar encaminar-me cap a la disciplina de la psicologia.

2. Ha de ser molt concret i estar formulat el més precisament possible.

3. No ha de plantejar judicis de valor.

Ha de ser el més objectiu possible. Sense jutjar.

4. Que pot ser objecte d’observar i experimentar o d’algun tipus de contrast i verificació amb la realitat.

5. Que presenti certa novetat.

ELEMENT DEL PLANTEJAMENT DEL PROBLEMA

OBJECTIUS GENERALS DE LA INVESTIGACIÓ

Què pretenem realitzar en la nostra investigació?

- Claredat

- Són les guies d’estudi

- Presents durant tot el treball.

El que haig de fer per arribar a l’objectiu general, són els objectius específics.

Són els que guiaran i determinaran la nostra recerca.

Resum recordatori:

Objectiu general: És la finalitat última

Objectius específics: És el que fan per arribar als objectius específics. Ex: abans de saber la influència en la venda del color vermell. Hauràs de saber quines marques utilitzen aquest color.

PREGUNTES D’INVESTIGACIÓ

Establir preguntes de recerca: Convertir cadascun dels objectius específics en preguntes.

EX:

- El nivell de comunicació és important en el desenvolupament de les relacions de parella?

- El temps que un matrimoni dedica diàriament a parlar sobre la seva relació té a veure amb quant tendeix a perdurar aquesta?

D’aquesta manera, l’investigador es centra i no se’n va per les branques.

JUSTIFICACIÓ

Tota recerca ha de demostrar la seva utilitat, i ho fa mitjançant aquests 5 aspectes:

a) Conveniència: L’autor ha de dir perquè és important fer aquesta recerca. Per què serveix?

b) Rellevància personal: Quina part de la societat es beneficia dels resultats de la recerca.

c) Implicacions socials: Com puc fer ús des resultats de la recerca? Té aplicació pràctica?

d) Valor teòric: Els resultats contribueixen a verificar/consolidar/... una determinada teoria?

e) Utilitat metodològica: Els resultats contribueixen a millorar alguna tècnica metodològica?

EXEMPLE:

Problema de recerca: Estudi de la relació entre la TV i els nens de 10 i 16 anys de la ciutat de Barcelona.

O.Generals: Saber més de les conseqüències positives i negatives de la televisió en els nens.

O.Específics:

- Descriure l’ús que els nenes de la ciutat de Barcelona fan dels mitjans de comunicació

- Indagar el temps que els nens de Barcelona dediquen a veure la televisió.

- Descriure quins són els programes preferits dels nens de Barcelona

Pregunta de recerca:

- Quin és l’ús que els nens de Barcelona fan dels mitjans de Comunicació?

- Quant temps dediquen a veure la televisió diferents tipus de nens?

- Quins són els programes preferits de tals nens?

No hay comentarios:

Publicar un comentario