Vistas de página en total

24 may 2011

TIS- Bloc 1 -Tema 4

TÈCNIQUES D’INVESTIGACIÓ SOCIAL

Bloc 1-TEMA 4: FORMULACIÓ DE LES HIPÒTESIS

IDEES BÀSIQUES

Una predicció, un plantejament no verificat, és la resposta que pretenem trobar a cadascuna de les preguntes de recerca.

“És una suposició d’una veritat que encara no s’ha establert, és a dir, una conjetura que es fa respecte la realitat que encara no es coneix i que s’ha formulat precisament amb l’objecte d’arribar a conèixer-la” (Grasseau, 1959, p.103)

És una informació que s’ha de verificar i que la formulem per tenir dades sobre aquelles parts dels coneixement, de trobar una resposta.

Les parts importants d’una hipòtesis són:

- Les unitats d’observació: La mostra

- Les variables.

- Els termes lògics Ex: A més ansietat pitjor rendiment a un examen.

Han d’estar formulades de tal manera que només amb la seva lectura tinguem clar que és el que hem de fer.

Exemple:

Augment de la delinqüència juvenil. 3 hipòtesis:

  1. La delinqüència juvenil ha augmentat en els últims 5 anys.
  2. La delinqüència juvenil ha augmentat més ràpid entre els nois que les noies.
  3. L’augment de la delinqüència juvenil es deu a la creixent desintegració familiar. (és causal)

CONDICIONS PER REDACTAR UNA BONA HIPÒTESIS

1. Han de ser conceptualment clares. No han d’utilitzar-se termes rebuscats ni artificiosos.

2. Han de tenir referents empírics. No han de plantejar judicis morals.

3. Han de ser específiques. La concreció és una característica transversal en tot el procés de recerca. No pot ser general.

4. Han d’estar relacionades amb tècniques disponibles. Haig de tenir tècniques per recollir i/o mesurar les dades, sinó no serveix de res perquè no la puc verificar, per molt interessant que sigui la hipòtesi.

5. Han d’estar relacionades amb un cos de teoria.

Exemples de hipòtesis:

  1. Los que hacen bien al prójimo se hallan en gracia de Dios. – No es pot comprobar.
  2. Los malos profesores deben ser expulsados, porque son el motivo de que marcha de la universidad sea deplorable – Judici de Valor
  3. Las personas de prestigio se convierten en asociados, cuya interacción es buscada y tienden así a obtener posiciones centrales en el grupo. – És correcte
  4. En la sociedad de los marcianos no existen desigualdades sociales. – No es verificable.
  5. La tipologia idiosincràtica del campesino és un procuto irracional de la acción combinada de amalgamas sociales y culturales. – És possible però massa rebuscada i d’investigació complicada.
  6. Cuanto mayor sea el índice de urbanización de una región tanto menor será su tasa de fertilidad – És correcte

TIPUS D’HIPÒTESIS

  1. Segons la seva Naturalesa

o De sentit comú. No cal fer cap recerca per verificar-les

o Científiques: Necessiten més d’una investigació per la seva verificació.

o Metafísiques: Són les de l’àmbit de filosofia, etc. Són interessants en quant a reflexió, però no són les que ens interessen a nosaltres, que volem les científiques.

  1. Segons la seva Estructura

- D’una sola Variable: Seran hipòtesis descriptives

- De dues o més variables

· Relació d’associació: Correlacionals

· Relació de dependència: Causa-efecte, experimentals.

HIPÒTESIS CIENTÍFIQUES

  1. D’investigació:

La que jo formulo per verificar. Pengen de les preguntes de recerca.

- H. Descriptives: Un única variable Els universitaris fan esport

- H. Correlacionades: Hi ha dues o més variables i plantegem una relació entre aqestes variables. I poden ser:

· H. Comparatives: La relació entre variables és una relació de comparació. + ansietat a un examen - resultat

· H. De la diferència entre grups: Planteja la relació entre variables Aproven més noies que nois a l’examen de TIS

- H. Causalitat: Planteja una relació de causa-efecte Els elevats nivells d’ansietat perjudiquen el resultat de l’examen.

Per cada hipòtesis de recerca haig de formular:

  1. Hipòtesis Nul·les:

Aquella que nega la hipòtesis de recerca. Alguns manuals diuen que aquesta nomé es formula en el cas d’hipòtesis relacionals o causals. En la pràctica acostuma a ser així, és a dir, quan hi ha dues o més variables.

  1. Hipòtesis Alternatives:

Es formulen en el cas que no es compleixin les hipòtesis de recerca realitzades. És una forma de preveure per on es pot seguir, però l’investigador no té per què comprovar-la. Serviria d’ajuda a nous investigadors.

EXEMPLE:

De recerca: “L’ansietat provoca un baix rendiment en l’examen”

Nul·la: “L’ansietat NO provoca un baix rendiment en l’examen”

Alternativa: “Les poques hores d’estudi provoquen un baix rendiment a l’examen”

Quan ja sabem amb quines variables treballarem, el següent pas és operacionalitzar les variables.

Si volem saber la relació de l’esport amb l’edat, en una població d’universitat.

Nosaltres hem de definir que entenem per cadascun dels conceptes que volem estudiar.

- Definició conceptual: cap problema pq’ es de diccionari

- Definició operacional: Es dir què es fa per recollir les dades d’aquella variablei fer-ho de tal manera que tothom que hi participi no tingui cap dubte de què han de fer per mesurar una variable. Exemple: Quants anys té? Si fa els anys el dia següent com compta? Caldrà especificar-ho bé. Exemple: Està llicenciat? Tinc els tres primers cursos però no tinc el títol. També caldrà especificar si som flexibles o no, és a dir, si compta com que els estan cursant o no.

No hay comentarios:

Publicar un comentario