Vistas de página en total

24 may 2011

TIS- Bloc 2 -Tema 2

TÈCNIQUES D’INVESTIGACIÓ SOCIAL

BLOC 2 – TEMA 2: L’ENTREVISTA EN PROFUNDITAT

IDEES BÀSIQUES

“És un mètode d’investigació científica que utilitza un procés de comunicació verbal per recollir unes informacions en relació amb una determinada finalitat”, raó per la qual és diferencia de les converses habituals.

“Tècnica qualitatitiva, no estructurada i directa d’obtenció d’informació, en la qual un entrevistador qualificat entrevista a una única persona, per que aquesta expressi amb tota llibertat pensaments, creences, actituds, sobre un determinat tema.” Pedret

NO ÉS UNA CONVERSA AMIGABLE. No es pot fer entre dues persones conegudes. Ha d’haver-hi una relació asimètrica, qui porta l’entrevista és l’entrevistador i el protagonista és l’entrevistat. I sí que necessita un entrenament específic per l’entrevistat.

ÚS DE L’ENTREVISTA

· Temes confidencials o delicats

· Evitar influència social

· Coneixement profund de comportaments complexes. Molt més que el que s’aconsegueix amb una enquesta.

· Dificultat de reunir a un grup. Quan es complicat juntar un grup de gent a una mateixa hora i lloc.

· Nivell de competència elevat d’un mateix sector.

· Experiència de consum té repercussions a nivell emocional.

AVANTATGES

· Nivell educatiu exigit a les persones que passen una entrevista és molt menor que el que passen a una enquesta, ja que es poden posar anotacions etc.

· Millor representativitat de la mostra

· Possibilitat de reformular preguntes i corregir o matitzar respostes, segons com es vagi esdevenint l’entrevista.

· Major validesa dels informes. Tens el control de la informació en tot moment.

· Possibilitat de plantejar hipòtesis mes amplies.

CARACTERÍSTIQUES COMUNS A TOTS ELS TIPUS D’ENTREVISTA

1. Comunicació verbal

2. Cert grau d’estructuració. No val ni té sentit l’entrevista psicoanalítica, en investigació científica aquesta no serveix.

3. Finalitat específica. Sempre l’hem d’aconseguir, aconseguir la informació en relació als nostres objectius.

4. Situació asimètrica. L’entrevistador té el poder però el protagonisme el té l’entrevistat.

5. Procés bidireccional. Les conductes i comportaments de l’entrevistador influeix en l’entrevistat i al revés.

6. Adopció dels rols específics per ambdues parts.

ALTRES CARACTERÍSTIQUES

1. Estructura

- Estructurada: com una enquesta, i no és la millor opció, ja que no ha de ser un interrogatori, sinó que ha de ser una conversa.

- Semiestructurada: Tinc uns objectius però improviso preguntes i guio la conversa segons com m’interessi.

- No estructurada o lliure: És aquella en la què qui determina el curs i els temes de l’entrevista la marca l’entrevistat, però sempre dins del tema que l’entrevistador vol fer recerca.

2. Procés

A diferència de l’enquesta s’utilitza, a banda del contingut verbal, el contingut no verbal. I ha de parar atenció a:

- Motors: quins moviments fa l’entrevistat.

- Psicofisiològics: Comunicació no verbal de l’entrevistat

- De verbalització: Temps que triga en contestar, en donar un contingut amb significat... El bon entrevistador s’ha de donar compte i exigir la resposta.

3. Contingut

CLASSES D’ENTREVISTA

SEGONS EL GRAU DE LLIBERTAT I NIVELL DE PROFUNDITAT

Llibertat que té l’entrevistat de respondre el què i com li doni la gana. Contra menys estructurada estigui l’entrevista, l’entrevistat té més llibertat per respondre.

· Clínica:

La psicoanalista, en recerca científica no s’acostuma a fer servir.

· Profunda:

L’entrevistador porta una sèrie de temes i són els temes dels quals ha de parlar. L’ordre i com és parlar ho deixa a voluntat de l’entrevistat.

· Centrada

Es diferència de la profunda, pq’ la centrada tracta d’un tema molt determinat i els entrevistats han d’haver passat tots per una experiència, tots han de tenir un denominador comú.

· Preguntes obertes:

L’investigador porta les preguntes elaborades prèviament.

· Preguntes tancades (No usada a l’entrevista)

SEGONS LA FORMA D’ENCAUSAR-LA

· Dirigida i no dirigides:

Dirigides > L’entrevistador dirigeix el curs de l’entrevista. Decideix de què es parla i en quin ordre. S’utilitza quan l’entrevistat és de poques paraules, quan s’han de fer moltes preguntes, determinar l’ordre etc.

No dirigides> Quan l’entrevistat dona molta informació amb facilitat. Deixa que l’entrevistat marqui per on va l’entrevista i decidir l’ordre dels temes que surten durant el curs de l’entrevista.

· Directa i indirecte

Directa> No tenen ni la pregunta ni la resposta ambigüitats, són clares i directes.

Indirectes> Tipus d’entrevista que utilitza tècniques indirectes per obtenir informació.

· Intensiva i extensiva

Fa referència a si m’interessa la entrevista a aquell individu a una persona en particular o si li puc fer l’entrevista a més gent, amb la finalitat d’extrapolar. Com a tècnica qualitativa que és l’entrevista la representativitat mostral és un tant “perillosa” cal anar amb molt de compte.

Intensiva> S’entrevista a una persona concreta (especialitat, famós...) pq’ interessa la seva opinió en concret.

Extensiva> S’entrevista per extrapolar la resposta.

ACTITUT DE L’ENTREVISTADOR

En una entrevista tot depèn de la relació que s’estableixi entre l’entrevistador i l’entrevistat. Cal crear un clima de confiança entre ell i l’entrevistat.

Despertar el interés de l’entrevistat

· Objectiu de l’entrevista: Explicar-li a l’entrevistat, amb absoluta sinceritat.

· Organisme responsable i interès científic: Explicar-li quin és el interès i pq’ és i per qui és.

· Presentació de l’entrevistador és molt important. Mantenir el “vostè” i “jo”, senzilla, simple i no prepotent.

Inspirar confiança

Si l’entrevistat no confia no li donarà informació a l’entrevistador.

· Informació confidencial. Si es gravada li ha de garantir que quan la cinta estigui analitzada i codificada es destruirà.

· Elecció de l’entrevistat: Pq’ ha estat escollit aquell entrevistat en concret.

· Interès no avaluació: Entrevista d’interès és científic i no avaluatiu, no hi ha respostes correctes o incorrectes, són opinions. S’ha de fer els primers minuts d’una entrevista.

Totalització de resultats

Explicar com es codificarà l’entrevista i on sortiran els resultats.

Durada de l’entrevista

Avisar de la durada de l’entrevista i la quantitat d’entrevistes que es faran.

No hay comentarios:

Publicar un comentario