Vistas de página en total

24 may 2010

Estructura dels Sistemes comunicatius: LA INDÚSTRIA CINEMATOGRÀFICA

Tema 4: LA INDUSTRIA CINEMATOGRÀFICA

ANTECEDENTS HISTÒRICS DE LA INDÚSTRIA DEL CINE

· Finals del s.XIX: Thomas A.Edison – Assenta les bases del cinema com a negoci vinculat a beneficis econòmics.

· Explotació comercial (Thomas A.Edison) vs cine com invent científic (Lumière)

· Hollywood: centre del cinema entès com a indústria.

Les majors de Hollywood

· Aparició de les majors – Sistema d’estudis – Grans dimensions econòmiques + preponderància a nivell internacional: Es converteixen en grandíssimes corporacions i ràpidament es llencen a la “conquesta” dels mercats internacionals, això ho fan amb l’ajuda de l’administració Americana.

· 7 majors històriques: Metro Goldwyn Mayer / Paramount / 20th Century Fox / Warner Bros / Universal / Columbia / United Artists.

· Potencial basat en 4 grans qualitats:

- Capacitat física (Estudis i infraestructures)

- Capacitat tècnica (Know-how)

- Capacitat financera

- Control de les xarxes de distribució, i així consolidar el seu poder.

· Dos períodes de crisi i recompensació: Finals 60, Principis 90.

a) El 1r període es degut al “boom” i la consolidació de la televisió com a mitjà, el cinema té competència directa.

b) El 2n període de crisi està vinculat a internet.

ORGANITZACIÓ DEL SECTOR CINEMATOGRÀFIC

Esquema clàssic, són consecutives Per arribar a C cal passar per A i per B, inalterabe. Cobreix tot el procés propi de l’activitat cinematogràfica

3 grans subsectors:

A. LA PRODUCCIÓ CINEMATOGRÀFICA

· Objectiu: Elaboració de productes cinematogràfics > passar una idea a un producte materialitzat.

· Transformar o generar una idea en una pel·lícula – Assenta les bases per la “fabricació” d’un film.

· Activitat de marcat caire empresarial i industrial.

· Dues tasques bàsiques:

- Recerca de finançament.

- Movilització de recursos materials, tècnics, administratius i humans.

Múltiples funcions i establiment de costos, elaboració de pressupostos, preparació de contractes, obtenció d’autoritzacions administratives, seguiment de despeses, gestió d’infraestructures...

B. LA DISTRIBUCIÓ CINEMATOGRÀFICA

· Objectiu: Fer arribar un llargmetratge al públic.

· 2 grans activitats:

- Posar la pel·lícula en el mercat i dates, copies...

- Organitzar la promoció i publicitat.

· Empreses distribuïdores compren els drets d’exhibició d’una pel·lícula en un territori i un mitjà determinats. Distribució = com treure negoci i comprar drets

· Diferents mètodes de distribució: en exclusiva, en plataforma i estrena massiva.

· Importància de la data d’estrena (estiu, hivern...)

· Pes de les distribuïdores als EUA: MPAA.

Fort pes de les majors de Hollywood. Controlen la distribució i eviten la pirateria.

C. LA EXHIBICIÓ CINEMATOGRÀFICA

· Últim pas: comercialització de la pel·lícula.

· Existència de diverses finestres d’amortització (= possibilitats)

- Mercat Primari: Sales d’exhibició

- Mercat secundari: +El videogràfic (DVD, Blu-ray... compra/lloguer)

+Canal Televisiu (diverses modalitats) TV en obert o de pagament.

+Noves finestres: Internet.

- Mercat terciari: Explotació de la imatge e la pel·lícula: llicències, merchandising tovalloles, parcs d’atraccions...

· Les tendències actuals van cap a

- la pèrdua d’espectadors: Enfortir el mercat secundari.

- Canvis en la configuració de les sales: multiplex i megaplex (en funció del nº de pantalles)

LA DIGITALITZACIÓ EN EL SECTOR CINEMATOGRÀFIC

· Procés inconclús.

· Impacte sobre l’actual estructura del sector del cinema: transformacions tècniques i econòmiques.

· Conseqüències de la digitalització

  1. Producció

- Reducció de costos i inversions

- Major possibilitat i postproducció.

- Democratització del cinema

- Nous espais: cinema independent i/o alternatiu.

  1. Distribució

- Desmaterialització del film – e-cinema (no suport físic)

- Eliminació de les copies.

- Augment de la importància de la promoció.

  1. Exhibició

- Flexibilització de la programació: fons de títols.

- Reducció de personal (automatització)

- No deteriorament per projecció (la pel·lícula ja no pot arribar malament degut a que no té material fotoquímic)

- Necessitat d’inversions per adaptar sales.

- Internet com a nova finestra d’amortització.

EL PREDOMINI DE HOLLYWOOD

  • Hegemonia de les majors en tots els sectors de la indústria cinematogràfica.
  • Raons de la primacia les principals però no totes:

1. Pes dels paràmetres de la globalització comunicativa: circulació internacional d’obres audiovisuals.

2. Possessió d’importants recursos econòmics per la producció i la promoció.

3. Fort control dels canals de distribució – Estratègies:

o Venda per lots venc aquesta peli que la gent vol, però m’has de comprar “noche en el infierno”

o Venda saturant Moltes copies i es fa una estrena mundial saturant tot el mercat amb aquella pel·lícula.

4. Baix pressupost de les pel·lícules espanyoles.

5. Caràcter autocràtic dels mercats de la unió europea i talla reduïda. Mercats no integrats, els productes no circulen com a únic territori europeu: això és per el tipus de contingut i perquè Hollywood ho controla tot.

  • Conseqüències: Competència desigual. Hollywood ho domina tot a més de ser un cinema global, a diferència de l’Europeu que només es troba al nostre territori.

POLÍTIQUES DE PROMOCIÓ I FOMENT DEL CINEMA ESPANYOL:

1. SUBVENCIONS: OCAA i CCAA

2. CUOTES DE PANTALLA:

- Sales: Presència de films espanyols i UE en relació a el cinema Americà.

- TV: quotes d’emissió europeu

3. INVERSIÓ DE LA TV EN PRODUCCIÓ DE CINEMA:

5% ingressos d’explotació -drets d’emissió.

INSTITUT DE CINEMATOGRAFIA I DE LES ARTS AUDIOVISUALS (ICAA)

Finalitats:

§ Potenciar l’industria cinematogràfica espanyola en tots els seus àmbits.

§ Ajudar en la projecció internacional del cine espanyol.

§ Salvaguardar el patrimoni cinematogràfic espanyol.

Funcions bàsiques:

a) Foment, promoció i ordenació de les activitats cinematogràfiques en els seus diferents subsectors.

b) Anàlisis i seguiment del mercat.

c) Recuperació, restauració, conservació, investigació i difusió del patrimoni cinematogràfic.

d) Cooperació en formació de professionals.

e) Relacions internacionals i amb CCAA.

No hay comentarios:

Publicar un comentario