Tema 4: LA INDUSTRIA CINEMATOGRÀFICA
ANTECEDENTS HISTÒRICS DE LA INDÚSTRIA DEL CINE
· Finals del s.XIX: Thomas A.Edison – Assenta les bases del cinema com a negoci vinculat a beneficis econòmics.
· Explotació comercial (Thomas A.Edison) vs cine com invent científic (Lumière)
· Hollywood: centre del cinema entès com a indústria.
Les majors de Hollywood
· Aparició de les majors – Sistema d’estudis – Grans dimensions econòmiques + preponderància a nivell internacional: Es converteixen en grandíssimes corporacions i ràpidament es llencen a la “conquesta” dels mercats internacionals, això ho fan amb l’ajuda de l’administració Americana.
· 7 majors històriques: Metro Goldwyn Mayer / Paramount / 20th Century Fox / Warner Bros / Universal / Columbia / United Artists.
· Potencial basat en 4 grans qualitats:
- Capacitat física (Estudis i infraestructures)
- Capacitat tècnica (Know-how)
- Capacitat financera
- Control de les xarxes de distribució, i així consolidar el seu poder.
· Dos períodes de crisi i recompensació: Finals 60, Principis 90.
a) El 1r període es degut al “boom” i la consolidació de la televisió com a mitjà, el cinema té competència directa.
b) El 2n període de crisi està vinculat a internet.
ORGANITZACIÓ DEL SECTOR CINEMATOGRÀFIC
Esquema clàssic, són consecutives Per arribar a C cal passar per A i per B, inalterabe. Cobreix tot el procés propi de l’activitat cinematogràfica
3 grans subsectors:
A. LA PRODUCCIÓ CINEMATOGRÀFICA
· Objectiu: Elaboració de productes cinematogràfics > passar una idea a un producte materialitzat.
· Transformar o generar una idea en una pel·lícula – Assenta les bases per la “fabricació” d’un film.
· Activitat de marcat caire empresarial i industrial.
· Dues tasques bàsiques:
- Recerca de finançament.
- Movilització de recursos materials, tècnics, administratius i humans.
Múltiples funcions i establiment de costos, elaboració de pressupostos, preparació de contractes, obtenció d’autoritzacions administratives, seguiment de despeses, gestió d’infraestructures...
B. LA DISTRIBUCIÓ CINEMATOGRÀFICA
· Objectiu: Fer arribar un llargmetratge al públic.
· 2 grans activitats:
- Posar la pel·lícula en el mercat i dates, copies...
- Organitzar la promoció i publicitat.
· Empreses distribuïdores compren els drets d’exhibició d’una pel·lícula en un territori i un mitjà determinats. Distribució = com treure negoci i comprar drets
· Diferents mètodes de distribució: en exclusiva, en plataforma i estrena massiva.
· Importància de la data d’estrena (estiu, hivern...)
· Pes de les distribuïdores als EUA: MPAA.
Fort pes de les majors de Hollywood. Controlen la distribució i eviten la pirateria.
C. LA EXHIBICIÓ CINEMATOGRÀFICA
· Últim pas: comercialització de la pel·lícula.
· Existència de diverses finestres d’amortització (= possibilitats)
- Mercat Primari: Sales d’exhibició
- Mercat secundari: +El videogràfic (DVD, Blu-ray... compra/lloguer)
+Canal Televisiu (diverses modalitats) TV en obert o de pagament.
+Noves finestres: Internet.
- Mercat terciari: Explotació de la imatge e la pel·lícula: llicències, merchandising tovalloles, parcs d’atraccions...
· Les tendències actuals van cap a
- la pèrdua d’espectadors: Enfortir el mercat secundari.
- Canvis en la configuració de les sales: multiplex i megaplex (en funció del nº de pantalles)
LA DIGITALITZACIÓ EN EL SECTOR CINEMATOGRÀFIC
· Procés inconclús.
· Impacte sobre l’actual estructura del sector del cinema: transformacions tècniques i econòmiques.
· Conseqüències de la digitalització
- Producció
- Reducció de costos i inversions
- Major possibilitat i postproducció.
- Democratització del cinema
- Nous espais: cinema independent i/o alternatiu.
- Distribució
- Desmaterialització del film – e-cinema (no suport físic)
- Eliminació de les copies.
- Augment de la importància de la promoció.
- Exhibició
- Flexibilització de la programació: fons de títols.
- Reducció de personal (automatització)
- No deteriorament per projecció (la pel·lícula ja no pot arribar malament degut a que no té material fotoquímic)
- Necessitat d’inversions per adaptar sales.
- Internet com a nova finestra d’amortització.
EL PREDOMINI DE HOLLYWOOD
- Hegemonia de les majors en tots els sectors de la indústria cinematogràfica.
- Raons de la primacia les principals però no totes:
1. Pes dels paràmetres de la globalització comunicativa: circulació internacional d’obres audiovisuals.
2. Possessió d’importants recursos econòmics per la producció i la promoció.
3. Fort control dels canals de distribució – Estratègies:
o Venda per lots venc aquesta peli que la gent vol, però m’has de comprar “noche en el infierno”
o Venda saturant Moltes copies i es fa una estrena mundial saturant tot el mercat amb aquella pel·lícula.
4. Baix pressupost de les pel·lícules espanyoles.
5. Caràcter autocràtic dels mercats de la unió europea i talla reduïda. Mercats no integrats, els productes no circulen com a únic territori europeu: això és per el tipus de contingut i perquè Hollywood ho controla tot.
- Conseqüències: Competència desigual. Hollywood ho domina tot a més de ser un cinema global, a diferència de l’Europeu que només es troba al nostre territori.
POLÍTIQUES DE PROMOCIÓ I FOMENT DEL CINEMA ESPANYOL:
1. SUBVENCIONS: OCAA i CCAA
2. CUOTES DE PANTALLA:
- Sales: Presència de films espanyols i UE en relació a el cinema Americà.
- TV: quotes d’emissió europeu
3. INVERSIÓ DE LA TV EN PRODUCCIÓ DE CINEMA:
5% ingressos d’explotació -drets d’emissió.
INSTITUT DE CINEMATOGRAFIA I DE LES ARTS AUDIOVISUALS (ICAA)
Finalitats:
§ Potenciar l’industria cinematogràfica espanyola en tots els seus àmbits.
§ Ajudar en la projecció internacional del cine espanyol.
§ Salvaguardar el patrimoni cinematogràfic espanyol.
Funcions bàsiques:
a) Foment, promoció i ordenació de les activitats cinematogràfiques en els seus diferents subsectors.
b) Anàlisis i seguiment del mercat.
c) Recuperació, restauració, conservació, investigació i difusió del patrimoni cinematogràfic.
d) Cooperació en formació de professionals.
e) Relacions internacionals i amb CCAA.
No hay comentarios:
Publicar un comentario