Vistas de página en total

10 ene 2011

Redacció en Relacions Públiques- T8

TEMA 8: RELACIONS PÚBLIQUES I EL LLENGUATGE COMERCIAL

OPUSCLES

IDEES BÀSIQUES

Documents amb finalitats comercials, informatives i persuasives: Circulars, catàlegs, opuscles...

Els opuscles són documents informatius que poden ser sobre una organització, una campanya electoral, un esdeveniment, etcètera. Normalment la seva finalitat pot ser comercial (incitar a la compra). Tots aquests textos els redacta un relacions públiques amb l’ajut de dissenyadors gràfics.

En el moment de confeccionar-lo, s’ha de tenir en compte:

- Quina és la seva finalitat i objectius
- El públic al qual ens dirigim
- Quin és el missatge que volem comunicar
- Format, colors que s’utilitzaran
- Com el pensem distribuir (directament, per bústies o indirectament)
- De quin pressupost es disposa

Hi ha tres tipus: díptics i tríptics, catàlegs i flyers.

DÍPTICS I TRÍPTICS:

Són documents breus i visuals, que posseeixen una finalitat informativa, persuasiva i, en ocasions, comercial. Finalitats molt diverses.

ESTRUCTURA

- La portada ha de tenir un títol que pot ser una pregunta i ha de captar l’interés del públic per tal que el públic es miri l’opuscle. I la fotografia ha d’anar en concordança amb la frase que intenti captar l’atenció. I ha de quedar clar qui és, per tan és molt important el logotip i nom de l’organització.

- Pàgines interiors: a dins és on tu dones tota la informació. Tot i això han de ser textos breus. Si convé es treu informació.

- La contraportada. Ha de tenir la informació de contacte, logotip i dades d’interès. També es posa els logotips d’entitats col·laboradores.

PROSPECTES I CATÀLEGS

DEFINICIÓ

Són opuscles més amplis amb format de tipus llibret que poden contenir diverses pàgines. Els catàlegs són una variant que es caracteritza per tenir un objectiu més comercial. Tot i que també hi ha catàlegs no comercials.

Un catàleg com el d’Ikea és un catàleg molt comercial per què hi ha producte - preu. Un catàleg d’un museu o exposició, és un altre tipus de catàleg. Per tant, no tots els catàlegs són comercials. Però tots tenen una finalitat persuasiva.

El cost d’elaboració és més alt. Ja que, normalment són documents de més qualitat que un opuscle.

ESTRUCTURA

1. Portada: Nom del document. Ha de quedar clar que allò és un catàleg, a més, es pot especificar l’any o temporada. És obligatori el nom i logotip de l’organització.

En el cas que sigui un esdeveniment, o exposició... ha de constar el nom.

També ha de ser molt visual i atractiva.

2. Sumari: Per tal de buscar directament que vols.

3. Pàgines centrals: Les del contingut. Però sempre ha de tenir una estructura i ha de tenir capítols.

4. Contraportada: Ha de contenir logotip i nom de l’empresa emissora. Els logotips dels patrocinadors, si n’hi ha. Informació de contacte, etc.

FLYERS

Són opuscles d’una sola pàgina. De vegades impresos per una banda, que s’acostumen a repartir en mà, deixar en mostradors o displays, o penjats en taulells.

La seva distribució és massiva i gratuïta. La impressió acostuma a ser de poca qualitat i econòmica.

Normalment contenen poc text, ja que, la seva finalitat és més captar l’atenció que donar molta informació.

ESTRUCTURA

1. Ha de tenir una frase inicial, l’eslògan o nom del producte amb la única finalitat de captar l’atenció.

2. Ha d’haver una fotografia o imatge. I ha de ser original i captar l’atenció.

3. Cos de text. Ha de ser molt breu, degut a les dimensions tant limitades que té. I ha de contenir el més destacat.

4. Es posa l’eslògan. Ja que, aquest recorda totes les accions comunicatives de l’organització que coneguis.

5. És molt important el logotip i nom de l’organització i/o contacte o web.

MAILING

DEFINICIÓ

És una eina de comunicació comercial que moltes vegades s’anomena “Màrqueting directe”. Normalment són comunicacions personalitzades que vol aconseguir una venda. I sempre és bidireccional, ja que, es demana al receptor que faci alguna acció, busca la interacivitat.

Pot ser físic, és a dir, ho deixen a la bústia o també pot ser per e–mail.

Avantatges:

1. Personalització dels missatges. Saps qui és i quin perfil té i, per tant, pots adaptar el missatge al client.

2. Permet establir una relació a llarg termini amb els clients. Es crea un contacte.

3. També pots establir un diàleg amb aquest públic. Demanen una acció i el públic objectiu la fa o no.

ESTRUCTURA

1. Sobre de fora: Té una frase o pregunta. El sobre acostuma a contenir imatges i frases que despertin la curiositat, han de seduir.

2. La carta: És el document més important per que conté la informació que vol transmetre l’organització.

2.1: Ha d’haver a la part superior esquerre la identificació de l’entitat que envia la carta.

2.2: Salutació inicial. En to informal i familiar però correcte. Sempre és millor si pots dirigir de forma personalitzada, amb nom i cognoms.

2.3: El primer paragraf ha d’anar la informació clau. El benefici principal que s’ofereix.

2.4: La resta de paràgraf es desglosen la resta d’idees i característiques.

2.5: Proves enquestes o testimonis. Si es poden aprovar o certificar allò que s’ofereix millor. Dóna credibilitat.

2.6: El preu sempre s’ha de destacar si és competitiu. Si no ho és, no cal destacar-lo.

2.7:

2.8: Mecanismes de reducció de riscos. N’hi ha tres: Tornar diners en cas que no sigui el desitjat; que deixin un temps de prova; i la recompra de productes.

2.9: Els terminis de compromís que se li demana al client. Ex: que el client es faci soci o compres periòdiques, etc.

2.10: Els incentius que se li donen al client per acabar-lo de convence’l. Concursos, regals, sortejos...

2.11: Paràgraf final de la carta. Resumeix breument els beneficis principals de l’oferta i moltes vegades posa un límit de temps.

2.12: Despedida que ha de ser cordial però no massa formal.

2.13: La signatura del director.

3. Díptic o catàleg: S’afegeix per tal que el client tingui informació addicional.

4. Full de resposta: Full en el que s’ofereix la possibilitat de rebre mostres o participar en concursos, etc. I així poder personalitzar més els missatges.

5. Sobre amb el franqueig pagat: per tal d’enviar el full de resposta.

No hay comentarios:

Publicar un comentario