Vistas de página en total

25 may 2010

Sociologia T2: CULTURA I SOCIETAT

TEMA 2: CULTURA I SOCIETAT

ELEMENTS CULTURALS

Símbols- Significat diferit (cal codi desxifrador). Depenent de la cultura els símbols canvien, es poden entendre, tot i que és difícil, però no compartir. Ex: una bandera.

Llenguatge- conjunt de símbol emprats per comunicar-se. Tota cultura té un llenguatge.

Valors- Models sobre l’aprovable i el rebutjable

Creences- Fets o enunciats considerats certs. Les quals poden ser metafísiques o no ex: no es pot mostrar que homes i dones són intrínsicament iguals. Igual que les races.

Normes- Regles prescriptives/proscriptives

Prescriptives: Permeten/obliguen fer alguna cosa

Proscriptives: Prohibit.

Les normes es troben en tres tipus de fenòmens:

- Lleis: Normes escrites, oficials

- Mores: Conducta moral. Costums que s’atribueixen a significats morals.

- Costums: tradició. Venen donades pq es fa o es fan des de fa anys.

- Costums i mores, no estan escrites, són difícilment defensables, i t’obliguen per la pressió. És molt difícil contravenir les costums i encara més les mores.

Cultura material i tecnologia- Artefactes. Construït per la mà de l’èsser humà. Es podria reproduïr la nostra societat només per els artefactes, allò que han creat.

CONCEPTES BÀSICS

Societat: Conjunt de persones que interactuen en un marc territorial definit

Cultura: Conjunt de símbols, valors, normes, creences, actituds i objectes materials que constitueixen el mode de vida d’una societat.

- Superposicions entre cultura i societat.

Una societat sempre comporta una cultura, pot haver una cultura compartida per diverses societats. També varies cultures dins d’una societat.

Natura vs. Cultura- La fal·làcia naturalista. Considerar que els trets d’una cultura són naturals, són biològics. Això no és cert, seria un egocentrisme cultural. L’ésser humà és molt més cultural que biològic, tenim uns instints primaris i un aspecte biològic, tenim uns instints primaris i un aspecte biològic, però la resta és cultural (Que és allò que ens diferencia dels animals), majoritàriament, som comportament social.

LA FRAGMENTACIÓ CULTURAL

1. Jerarquia cultural en les societats. Fragmentació vertical.

- Cultura elitista

- Cultura popular

Cada societat etiqueta jeràrquicament les manifestacions de coneixement i els cataloguen en cultura elitista o bé popular Les masses populars intenten seguir les marques de les cultures elitistes.

2. Subcultura. Fragmentació horitzontal

Grups socials que manifesten trets característics que es desvien de la cultura general, de la cultura matriu ex: Sectes Els fan peculiars dins de la cultura. Però dins de les subcultures també pot haver fragmentació vertical ex: Opus Dei. Va més enllà d’una acció de pensament, cal actuar en concordança.

3. Contracultrura= anticultura

Grups dins de la societat però no dins de la cultura. Van en contra, viuen de forma alternativa, van en contra de la cultura en general ex: ocupes, hippies...

Viure al marge del sistema, fins i tot intenten canviar el sistema. Tenen una filosofia al darrere.

Hi ha dos tipus de contracultura:

a) Activa: Canvi del sistema Ocupes

b) Inactiva: Passen del sistema hippies

4. Cultura i identitat

1, 2 i 3 -> 4. Modelen la cultura i identitat a partir del sentit de pertinença i identificació. Tothom té un conjunt de trets que identifica a cada individu, és la vessant cultural de la personalitat.

LA PROBLEMÀTICA CULTURAL

El canvi cultural

- Desajustament (cultural lag) i integració.

No és negatiu. És un fet cultural.

El xoc cultural

- Etnocentrisme vs. Relativisme cultural.

E: Considerar la teva cultura com la única correcte o natural i considerar que els altres són inferiors o salvatges. En general i la majoria de vegades és la primera reacció.

RC: No es pot jutjar mai una altra cultura amb els paràmetres de la cultura pròpia. Pq aquests codis són propis.

Problemàtica cultural actual

- Cultura global i auge de les cultures locals

- Societats multiculturals

o Conflicte i convivència entre cultures

o Models d’integració cultural

No hay comentarios:

Publicar un comentario